سرانجام خورشيد


آرشيو مطالب

ارديبهشت 1393

اسفند 1392

بهمن 1392

دی 1392

آذر 1392

آبان 1392

مهر 1392

شهريور 1392

تير 1392

خرداد 1392

ارديبهشت 1392

فروردين 1392

موضوعات

ریاضی

نجوم

تاریخ ریاضی

آموزش

علوم

زیست

شیمی

زمین

فیزیک

ادبی

شعر

تاریخ ادبیات

تاریخ

تاریخ ایران

تاریخ جهان

مشاهیر

مذهبی

جوک

عناوین مطالب وبلاگ

لینک دوستان

قالب وبلاگ

دیاریم بناب

ردیاب جی پی اس ماشین

ارم زوتی z300

جلو پنجره زوتی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی تفریحی و آدرس yooseph.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا


نويسندگان
یوسف


درباره وبلاگ



سلام من یک انسانم مثله همه.من همیشه دوست داشتم که یک وبلاگ علمی داشتم که توش از تمام چیز ها صحبت می شد .البته من یه وبلاگ این شکلی یعنی وبلگ علمیرو پیدا کردم که خیلی به دردم خورد. اسم وبلاگ بود گروه علمی تحقیقاتی مریخ نورد.خلاصه من هم به تکاپو افتادمو این وبلاگو توی 92/1/8راه اندازی کردم ومطمین بودم که بازدیدش خیلی کم باشه ولی استقبال زیاد بود تا امروزیعنی92/12/1بالای 12000نفر اومدن بازدید ومن هم بیشتر از پیش علاقه مند شدم ومطالبو بردم بالا.تا حالا دیدین که یه وبلاگ144تا مطلب داشته باشه ولی این وبلگ داره.اگه یه مطلبی به دستتون افتاد که دیدین مطلب خوبیه حتما اونو به ایمیلم ارسال کنین تا با نام خودتون در این وبلاگ ثبت بشه ویه قدمی توی بالا بودن اطلاعات عمومی بزارین با تشکر ایمیل اینجانب:amirpooya@chmail.irحتما به داشتن یا نداشت فاصله وبزرگی حروف دقت کنین

پیوند های روزانه

اطلاعات کامل ایران وجهان

خرید عینک آفتابی

حواله یوان به چین

خرید از علی اکسپرس

دزدگیر دوچرخه

الوقلیون

تمام پیوند های روزانه

مطالب پیشین

به یاد تیتو ویلانوا

هواپیماهایی که رفتند و برنگشتند

کهکشان ها

تصاویر ناب و قدیمی از حرم امام رضا شاه خراسان

عاقبت قاتلان امام حسین (ع)

یه روز حوصله ام سر رفته بود.....

عکس‌های خنده‌دار از سوژه‌های ایرانی /سری جدید

مداحی آذری / استاد حاج سلیم موذن زاده

تشکر

معذرت خواهی

جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷

جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۲

جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۸

جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶

جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶

تبلیغات


تبلیغات



آمار بازديد

:: تعداد بازديدها:
:: کاربر: Admin

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 664
بازدید کل : 20794
تعداد مطالب : 177
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1




سرانجام خورشيد


 

و امّا سرانجامِ يگانه ستاره‌ي منظومه‌ي شمسي، خورشيد حيات‌بخش به چه صورت رقم خواهد خورد؟ خورشيد 5 ميليارد ساله‌ي کنوني ما در دوران ميان‌سالي به سر مي‌برد. 5 ميليارد سال ديگر نيز خورشيد به همين صورت با فرآيند همجوشي هسته‌اي هيدروژن به حياتش ادامه مي‌دهد. با گذشت زمان همجوشي هسته‌اي براي عناصر سنگين‌تر مثل هليوم نيز در هسته‌ي خورشيد آغاز مي‌شود. فرايند همجوشي هسته‌اي پس از همجوشي هسته‌ي هليوم در لايه‌ي اطراف هسته‌ي ستاره متوقف مي‌شود. اين فرآيندها نيز همگي باعث توليد انرژي بيشتر شده و كم‌كم حجم ستاره بزرگ و بزرگ‌تر شده و ستاره به يك غول قرمز تبديل مي‌شود

 

 



.:: ادامه ی مطلب ::.

نوشته شده توسط یوسف در 22 / 2 / 1392




تبریک

پیشاپیش فرارسیدن ماه مهرومحبت را به همه ی مسلمانان ومحبان مولای متّقیان حضرت علی (ع)تبریک عرض می نمایم



نوشته شده توسط یوسف در 20 / 2 / 1392




به نام خداونده جان و خرد

فیلم آموزشی پرورش ماهی قزل آلا در استخرهای ذخیره آب کشاورزی

   


این فیلم در فرمت ویدیو سی دی می باشد و مدت زمان آن 25 دقیقه است
منبع

http://sarahang.blogfa.com
 



نوشته شده توسط یوسف در 3 / 2 / 1392




به نام خداونده جان و خرد
فیلم آموزشی کاشت و هرس بوته گل رز به زبان انگلیسی. Download


رمز فایل
www.sarahang.blogfa.com
 
 
 
 
کپی برداری با ذکر منبع مجاز میباشد
منبع:http://sarahang.blogfa.com



نوشته شده توسط یوسف در 3 / 2 / 1392




سهند عروس كوه های ایران

<<< پانارومایی از سهند>>>

<<<   لاله ی واژگون  زرد  سهند  >>>

سهند نام قله‌ای در شمال شهرمراغه واقع در استان آذربایجان شرقی ایران است.

مشخصات کوه : ارتفاع : ۳۷۰۷ متر    مکان : شمال غربی ایران   ارتفاع نسبی : ۱۸۲۶ متر گونه : آتشفشانی مطبق

آخرین فوران : ناآشکار، احتمالا دوران هولوسن

رشته کوه سهند به عنوان عروس کوهستانهای ایران مشهور است . دامنه های سر سبز و چشمه های روان آن بسیار دل نواز هستند . این رشته کوه در شمال مراغه واقع بوده و بلندترین قله آن جام نام دارد . سهند و جام دو قله به هم چسبیده این رشته کوه می باشند.چشمه ای در قله این کوه وجود دارد که تقد س خاصی برای آن قائلند

جهت دیدن ادامه عكسها بر روی ادامه مطلب كلیك كنید

سهند در باورهای آیینی اسطوره شناسی جایگاه برجسته‌ای دارد، به نظر برخی از محققان كوه سهند همان كوه اسنوند است كه در اوستا آمده و زرتشت در آنجا با الهه آبها گفتگو كرده است. سهند رشته‌ای از جبال البرز است كه در شمال مراغه و از غرب به شرق كشیده شده و بلندترین قله آن 3710 متر ارتفاع دارد.

قسمت اعظم سهند در سال پوشیده از برف است. دامنه‌های سهند در طول سال پوشیده از گل و ریحان و لاله واژگون بوده و این امر جلوه‌های بدیعی از طبیعت را در برابر چشم گردشگران به تماشا می‌گذارد.   

دامنه كوه سهند در مراغه گردشگاهی سرشار از طراوت و نعمت برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است.

جاذبه‌های گردشگری و دامن سرسبز و پربركت كوه سهند هر سال میهمانان و گردشگران زیادی را پذیرا شده و آنان را از نعمات خود بهره‌مند می‌كند.

كوه سهند با دامنه‌های سرسبز و پر از گل و ریحان خود شامه نواز گردشگران و میهمانان نوروزی بوده و برای صعودكنندگان خاطره‌ای خوش را به یادگار می‌گذارد.

این كوه همواره محلی مناسب و سرسبز برای گردش و تفریح مردم شهرهای آذربایجان شرقی و غربی و گردشگران و مسافران این شهرها به ویژه شهرستان مراغه است.

شقایق‌های صحرایی و آلاله‌های روییده شده در دامنه‌های این كوه كه از جمله گونه نادر لاله واژگون هستند، منظره جالبی را برای گردشگران و میهمانان تداعی می‌كند.

وجود ‪ ۱۸۵گونه پرنده بومی و مهاجر ، وجود پستانداران متعدد و گونه‌های متنوع و نادر گیاهی و آبزی ، دامنه سهند و جلگه‌های آن را به زیستگاهی مهم برای حیات وحش تبدیل كرده و دیدن هر كدام از این مناظر برای گردشگران جالب و خاطره انگیز است.

كوه سهند علاوه بر جاذبه‌های دیدنی موجب رونق كشاورزی ، دامداری و كندو داری در این منطقه شده و سرسبزی قسمت زیادی از آذربایجان شرقی و مراغه مدیون این كوه است.

وجود چشمه‌های متعدد در قله و دامنه‌های آن كه مشهورترین آن‌ها" قرخ بلاغ " گوموش بلاغی" ، "پری" و " گوران بلاغی"  است ، طراوت و لطافت را به مراغه ارمغان داده و موجب سیرابی درختان ، باغات و مراتع این شهرستان می‌شود.

كوه سهند با ‪ ۱۳۰هزار هكتار مراتع ییلاقی علاوه بر سرسبزی دارای گونه‌های گیاهی خوش خوراك مثل شبدر و یونجه بوده و دامنه‌های آن مرتع و چراگاه بسیار مناسبی برای دام‌های دامداران ، ایلات و عشایر منطقه است.

دامداران منطقه و عشایر استان‌های آذربایجان شرقی و غربی هر سال برای ییلاق گذرانی و تعلیف دام به دامنه‌های كوه سهند كوچ می‌كنند.

دامنه‌های این كوه به علت داشتن گل‌های فراوان بهترین محل جهت تولید عسل بوده و عسل تولید شده در این منطقه از شهرت ویژه‌ای برخوردار است.

سرمای زیاد در طول مدت زمستان و برف زیاد در این كوه مانع رشد درختان و درختچه‌ها شده ولی تیره‌های مختلف گیاهی كه همگی به صورت علفی پایا و یك ساله هستند ، در مراتع و چمن‌زارهای سهند به وفور یافت می‌شود.

 

قله سهند وجام

قله سهند وجام/ دوقله ای که دست در گردن هم دارند،با سرهای بر افراشته : برای رسیدن به این قله ها ،پس از رسیدن به شهرستان مراغه، یکی از شهر های استان آذربایجان شرقی با حرکت از حوالی راه آهن بطرف هشترود،که با عبور از روستاهای داش آتان ،مردق،سرگیز ه،میمونق-به” کورده ده  می رسیم- جاده آسفالته تا کورده ده ادامه می یابد،که در دو طرف این جاده باغهای گردو،سیب،گیلاس…دیده می شود

 در انتهای ده پلی کوچک بر روی رودخانه دیده می شود. جاده خاکی از این نقطه شروع می شود که با کمی شیب وسر بالا وسنگلاخی باپیچ وخم های بلند که در ادامه به گردنه می رسد.جاده ای طولانی ار میان تپه ماهورها ودشت بطرف “قیخ بولاغ”می رود ،وسیله نقلیه سواری ومینی بوس …تا دامنه قله ونزدیک چشمه می رود- در مسیر وچشم انداز دشت دامنه” سهند چند کلبه سیمانی وچادر عشایر دیده می شود –صبح که از مراغه حرکت کنی ،حدود ظهر به کنار چشمه قیخ بولاغ وکنار دیوار وجای گاه سیمانی می رسیم .در دامنه ،بطرف شمال که نگاه می کنیم یال وقله های سهند وجام خیلی دور نیستند ،از سمت چپ چشمه واز شیب جنوبی بطرف راه پاکوب وشمال غربی به قله سهند می رسیم .پشت یال دشتی وسیع دیده می شود با ادامه مسیر از روی یال وراهی سنگلاخی بطرف شمال شرقی می رویم ،در بین دو قله یک سنگ قبرسیمانی دیده می شود ،ادامه شیب سر بالایی به قله جام می رسد .در بالای قله میله ای وسنگ چین بزرگی قرار دارد ،داخل یکی از این سنگ چین ها چاهی پر آب دیده می شود – سنگ چین بالای قله برای توقف وشب مانی مناسب است .در شرایط مناسب از چشمه تا قله اول وسپس دوم در حدود ۳-۴ ساعت طول می کشد . مناظر دور دست از بالا خیلی زیباست از مسیر جنوبی که به قله جام نزدیک تر است وراهی پاکوب دارد ،به طرف پایین وچشمه قیخ بولاغ سرازیر می شویم .برای رسیدن به قله سهند می توان از جاده هشترود به خراجو واحمد آباد که طولانی تر است ،هم استفاده کرد.ضمنا از کورد ده تا مراغه حدود ۳۵ کیلو متر است .

  کوهستان سهند

، آنچه در ادامه می آید،برداشتی است از مقاله آقای کشاورز

 

کوهنوردان زیادی همه ساله ازسراسرایران برای صعود به قله سهند مخصوصا در فصل بهار واوایل تابستان به منطقه آذربایجان می آیند واکثریت آنها یا قله جام را از سمت جنوب یا شمال وقله قوچ گلی را از سمت شمال صعود کرده ومراجعت می نمایند .بی آنکه شناخت مختصری از این کوهستان زیبا بدست آورند …سهند کوهستان مهمی است در آذربایجان شرقی به وسعت ۴۵۰۰ کیلومتر مربع.این کوهستان از طرف غرب به دریاچه ارومیه واز سمت شرق به شهرستان سراسکند (هشترود)به طول تقریبی ۴۵ کیلومترمربع کهبیش از بیست قله آن متجاوز از ۳۰۰۰مترارتفاع دارد .سهند را عروس کوهستانهای ایران گویند…مراتع سهند بهترین مکان برای ایلات وعشایر جنوب آذربایجان یعنی منطقه مراغه-میاندوآب- بناب – ملکان و مهاباد می باشد…تفاوت سهند با کوههای غربی ایران ویرانی قلل آن است .به جای ارایه یک قله منفرد مانند سبلان چندین قله مرتفع بر روی یک دایره نسبتا مدور ارایه داده است.علاوه بر قلل مشهوری که گرداگرد این دایره استقرار یافته در روی خطی به طول ۱۰۰ کیلو متروعرض ۴۵ کیلومتر …در جبهه شمالی برف از سالی به سال دیگر می رسد .کوهستان سهند از مجموعه کوههای آتشفشانی تشکیل شده که دریاچه کوچکی که خاص این کوهستانهاست در دامنه های آن به چشم می خورد .که از مهمترین آنها می توان به آلمالوگلی ، قور گل آیقرگلی،نادر گلی ،گین گلی و قوچ گلی اشاره کرد.در این کوهستان بریدگی های سخت- دامنه های شیب دار ودره های عمیق وباریک وقله های متعدد در موازات همدیگر به وجود آمده اند .که در ایندره ها جویبارها ورودخانه های زیادی به سوی دو آبگیر عمده یعنی دره قزل اوزن (دریای خزر)ودریاچه ارومیه جریان دارند.معروف ترین قله ودره های سهند عبارتند از :۱-در بخش شمال شرقی که مشرف به جلگه بستان آباد می باشد قله های قوچ گلی داغی – بز داغی – حرم داغی – متال داغی – زری داغی – آت داغی – جوداغی که به وجود آورنده دره های- چینی بلاغ –سعید آبادچیچکلو که همین دره ها وقله ها سرچشمه رودهای چینی بلاغ چایی-قپان چایی- بهادر چایی-کلقان چایی می باشند.که اکثرا به حوضه آبریز قزل اوزن ودر نهایت به دریای خزر می ریزند.بلندترین قله سمت شمال شرق قله قوچ گلی به ارتفاع ۳۷۰۰متر می باشد.نزدیکترین روستا ها به همین قله ها روستاهای ثمر خزان- چینی بلاغ- چیچکلو می باشد. ۲- در بخش شمالی که مشرف به جلگه لیقوان وتبریز می باشد :گیروداغی- شیرشیر داغی –دمیرلی داغی- شله سرداغی- پانیخ داغی که بوجود آورنده دره های توله سر دره سی-بارالی دره سی – گین دره سی – ورودخانه های لیقوان چای-توله سر چای-بارالی چای که در نهایت به آجی چای تبریز پیوسته به دریاچه ارومیه می ریزند.بزرگترین قله بخش شمالی کوهستان سهند قله گیروه با ۳۶۰۰ متر ارتفاع نزدیک ترین روستا ها ومسیر صعود روستای ثمر خزان و روستای لیقوان می باشد.۳-در بخش شمال غربی که مشرف به جلگه تبریز وشهرستان اسکو می باشد قله سلطان داغی – نوروز داغی – ارشد داغی – سنجر داغی – و قشنار داغی – زینجاب داغی که بوجود آورنده دره های زینجاب دره سی- ارشد چمنی – کندوان دره سی – آستاری دره سی ورودخانه های کندوان چایی- اسکو چایی وزینجاب رود که در نهایت به دریاچه ارومیه می ریزند .بلند ترین قله شمال غرب سلطان داغی با ارتفاع ۳۴۲۵ متر ونزدیکترین روستاها ومسیر صعود روستای کندوان وعنصرود می باشد.در بخش غرب وجنوب غرب که مشرف به جلگه آذرشهر وعجب شیر ومراغه بوده قله های میدان داغی – قارمش داغی – قوجا داغی –نال میخ داغی – چماقلو داغی – عریان داغی و اولیا داغی که بوجود آورنده دره های گنبه دره سی – بهادر دره سی – چاخ چاخ یوردی – اسفاین دره سی – سارم ساخلی یوردی ورودخانه های گنبر چای وتوفارقان چای آذرشهر – قلعه چای عجب شیر و صوفی چای مراغه می باشد.بزرگترین قله منطقه غرب کوهستان قله میدان داغی با ۳۴۰۵ متر نزدیک ترین روستاها ومسیر صعود روستاهای هرگلان عجب شیر گنبر آذرشهر و یای شهر مراغه –کندوان اسکو می باشد.۵- در بخش جنوب که به جلگه مراغه وهشترود مشرف بوده کوه معروف سهند یک کوه با دو قله که جام ۳۵۵۰ وقله سهند ۳۵۱۳متر خود نمایی میکنند. کمی بطرف جنوب شرق کوه آق داغ می باشد جنوب کوه سهند مرتع قیخ بولاغ وشمال آن شاه یوردی ودشت بایندر می باشد. نزدیکترین روستاها ومسیر صعود روستای کورده ده وباتما نقلیچ مراغه وروستای چیچکلو هشترود می باشد.در بخش شرقی ارتفاع قابل ملاحظه ای وجود ندارد وبه مرتع بایقراء ختم می شود.۶- بخش مرکزی فاقد قله های مرتفع بوده ولی سه دره زیبا وپر آب :شاه یوردی- بایندر ده سی و تورپاغلی بستر سه رودخانه مهم کوهستان قرانقوچای – مردق چای وصوفی چای می باشد .همین دره های زیبا وفرحناز هسته مرکزی کوهستان بوده که در میان قلل مرتفع همچون نگینی برانگشتر جلوه گر است -…واینهم  یک کروکی …ومسیر های پیشنهادی دوروزه :۱- روستای کردده مراغه- مسیر رودخانه – گردنه دودانلو – کوثر بلاغی – بایندر دره سی محل شب مانی – قله گیروه- توله سر دره سی –لیقوان تبریز.۲- مرتع قرخ بلاغ –قله سهندوجام – شاه یوردی محل شب مانی – ادامه شاه یوردیقله قوچ گلی – پیست اسکی سهند .۳- سد علویان مراغه – دره اسپراین- مرتع سارم ساخلی محل شب مانی – قله قارمش – ارشد چمنی – کندوان.۴- روستای یای شهر مراغه – شاخه فرعی صوفی چای –تور پاغلی محل شب مانی – گردنه لیقوان – گین در سی – روستای لیقوان .۵-روستای هرگلان عجب شیر – آبشار شرشر – دربند قطر- قله میدان داغی – ارشد چمنی محل شب مانیسلطان داغی – چوبان چشمه سی- عنصرود اسکو.۶- روستای گنبروف آذرشهر – نال میخ- تورپاغلی دره سی محل شب مانی – بایندر دره سی – قله سهندوجام – قرخ بلاغ – مراغه .۷-روستای یای شهر مراغه – شاخه اصلی صوفی چای – بایندر درهسی محل شب مانی – یال حرم وقوچ گلی – چینی بلاغ دره سی –المالوگلی – روستای المالو هشترود

 

<<<     لاله های واژگون سهند    >>>

<<<    لاله های واژگون سهند    >>>

<<<   لاله های واژگون سهند   >>>

 

 

<<<لاله واژگون=Inverted Tulips>>>

طبیعت سهند

طبیعت سهند

طبیعت سهند

طبیعت سهند

طبیعت سهند

طبیعت سهند

مناظر سهند

طبیعت دره بایندور سهند

<<<عشق من سهند=My  love  Sahand>>>

<<<سهند سر افراز>>>

 

 



نوشته شده توسط یوسف در 2 / 2 / 1392




رصد خانه مراغه از اولین كاوشها تا به حال قسمت دوم

خواجه نصیر الدین طوسی بنیان گذار رصدخانه مراغه و همكاران دانشمند او:

از آنجا كه میان نام رصدخانه مراغه و نام دانشمند بزرگ ایرانی خواجه نصیر الدین طوسی بنیان گزار این مركز بزرگ علم یپیوندی نا گسستنی وجود دارد ایجاب میكند تا به اختصار درباره زندگینامه این چهره درخشان تاریخ علم ایران و جهان چند سطری نوشته آید. خواجه نصیر الدین طوسی در سال 597 هجری قمری در جهرود قم یا در طوس دیده برجهان میگشاید. نزد پدر و دائی خود و سپس فریدالدین داماد نیشابوری به كسب علم میپردازد. علم ریاضی را نزد كمال الدین محمد حاسب و دیگر معارف زمان را نزد بزرگانی چون: قطب الدین مصری – كمال الدین یونس موصلی و ابوالسادات اصفهانی تلمذ میكند و تا اینكه خود جایگاهی والا مییابد و باو لقب ‹‹استاد البشر›› میدهند. مدت زمانی در قهستان در دستگاه ‹‹ ناصر الدین›› از سران اسماعیلیه بسر میبرد و به كار تحقیق میپردازد سپس ناصر الدین او را به نزد ‹‹ علاء الدین محمد›› هفتمین خلیفه حسن صباح به قلعه الموت میفرستد و او تا پایان كار ‹‹ ركن الدین خورشاه›› آخرین فرمانروای اسماعیلی در آنجا میماند و بكار تحقیق و پژوهش میپردازد. بقولی در زمان حمله هلاكو به قلاع اسماعیلیه، خورشاه بنا بر صوابدید خواجه نصیر كه مقاومت را بی فایده میدیده خود را تسلیم میسازد. هلاكو كه از مدت زمانی پیش با نام خواجه نصیر آشنا بوده مقدم او را گرامی میشمارد و خواجه از مقربان و معتمدان دربار و به تعبیری وزیر او میگردد. خواجه نصیر الدین چنان موقع و نفوذی نزد هلاكو مییابد كه سرانجام بر اثر تدبیر او دستگاه خلافت عباسیان برچیده میشود. پس از فتح بغداد و انتخاب مراغه به پایتختی توسط هلاكو نصیر الدین با اتكاء بر موقع ممتاز خویش موجبات آنرا فراهم میسازد تا با ایجاد مركز علمی تحقیقات نجومی رصدخانه مراغه، بدنبال مدت زمانی فترت علمی در پی یورش مغول، بار دیگر فعالیت های علمی و پژوهشی در سطحی وسیع و كم سابقه و با امكاناتی چشم گیر از سر گرفته شود.

خواجه نصیر الدین گذشته از گردآوری كتابها و مدارك علمی و آلات رصد در یان مركز توفیق آن مییابد تا چهره های درخشانی چون: مؤید الدین العرضی – نجم الدین كاتبی – محی الدین اخلاطی – نجم الدین دبیران – قطب الدین شیرازی – فخر الدین مراغی و … را كه هر یك از جمله دانشمندان بزرگ ومعتبر زمان بودند بهمكاری فرا خواند. خواجه نصیر بیاری این دانشمندان و گروهی دیگر توفیق آن یافت تا یكی از معتبر ترین مراكز مشهور علمی وتحقیقاتی و آموزشی جهان را تا پیش از بنیاد گرفتن دانشگاه های مغرب زمین بوجود آورد. چنانكه گفته شد خواجه نصیر با نفوذ فراوانی كه در دستگاه حكومتی ایلخانان داشت این امكان را بدست آورد تا یكدهم از در امد اوقاف مملكت را به مخارج این مركز بزرگ پژوهشی اختصاص دهد و موجبات آنرا فراهم سازد تا دانشمندان و دانشجویان با بهره مند شدن از امكانات مناسب به كار پژوهش، آموزش و دانش اندوزی سرگرم باشند.



نوشته شده توسط یوسف در 1 / 2 / 1392




گنبد سرخ یکی از بناهای قدیمی موجود شهرستان مراغه میباشد که در جنوب غربی شهر واقع شده است این بنا در سال542 هجری قمری به دستور عبدالعزیز بن محمود بن سعد و به وسیله بنی بكر محمد بن بندان بن محسن معمار ساخته شده است. این گنبد مربعی شكل است وتشكیل یافته از اتاق اصلی و سردابه كه بر روی سكوی سنگی قرار دارد و به وسیله هفت ردیف پله می توان به آن دسترسی یافت. پنج پله در جلوی سكو واقع شده و پله ششم و هفتم جزء آستانه درگاه محسوب میشوند.  

  در بازدید آنوبانینی مشاهده شد ورودی  در ورودی این گنبد به سمت شمال باز میشود و دیواره های آجری ان به شگل ظریفی تذئین شده است ودر عكسهای زیر پیدا ست. ودر دل این آجركاری كتیبه ای به خط كوفی نمایان است كه متن آن چنین است: "امر بینا هذه القبه، الامیر الرءیس العالم فخرالدین عمادالاسلام قوام آذربایجان ابوالعز عبدالعزیز بن محمود بن سعد یدیم الله علاه". بر بالای آن كتیبه ای افقی به خط كوفی مشاهده می شود كه متضمن تاریخ بنای كتیبه می باشد: "بنی المشهد فی الحادی عشر من شوال سنه اثنین و اربعین و خمسا".

و در كتیبه ضلع شرقی آیه 54 سوره 39 قرآن كریم نوشته شده و در ضلع غربی كتیبه ای است كه نام سازنده بنا را نشان می دهد: "عمل العبد المذءب الراجی الی عفوالله بنی بكر محمدبن بندان البنا بن المحسن المعمار".

 در چهار گوشه خارجی بنا ستون های مدوری با تزئینات آجری وجود دارد كه علاوه بر كمك به ایستایی بنا، به زیبایی آن نیز می افزاید. قسمت داخلی بنا به صورت فضایی مربع شكل است كه سه ضلع آن هر كدام دو طاق نما همانند نمای خارجی تعبییه شده است. در گذشته در طول گنبد كتیبه ای گچبری شده مزین به آیات قرآنی بوده كه به مرور زمان ازبین رفته است. چهار روزن در چهار طرف بنا و نیز روزنی در مركز گنبد نور فضای داخلی را تامین می كند.

 گنبد بنا دارای دوپوشش است. پوشش داخلی به صورت عرقچین و پوشش خارجی آن كه به طور كامل فرو ریخته؛ به فرم هرمی بوده است. كف اتاق را از قطعات سنگ تراشیده مفروش كرده و دیوارهای داخلی بنا را با گچ اندود نموده اند. از ظواهر امر این چنین برمی آید كه مقبره اصلی در درون دخمه قرار داشته و اتاق فوقانی، مسجد كوچكی بوده كه پخش نذورات و قرائت قرآن در آن صورت می گرفته است.

گنبد سرخ مراغه



.:: ادامه ی مطلب ::.

نوشته شده توسط یوسف در 1 / 2 / 1392




عکسهایی از روستای زیبای ساروقیه مراغه

نوشته شده توسط یوسف در 1 / 2 / 1392




رصد خانه مراغه از اولین كاوشها تا به حال قسمت اول

كسی نیست كه نام مراغه را بدون رصد خانه یا خواجه نصیر الدین بشناسد  رصد خانه مراغه بعلت ارزشمند بودن هم از بعد تاریخی وهم از بعد فرهنگی مرا بر آن داشت تا در رابطه با این موضوع تحقیقات  گسترده تری انجام بدهم واین كار انجام شد بعد از جمع آوری موضوعات بشرح زیر به خدمتان ارایه میگردد باشد كه مورد توجه و بهره برداری عزیزان قرار گیرد



.:: ادامه ی مطلب ::.

نوشته شده توسط یوسف در 1 / 2 / 1392




پیدایش فصول

 

چون مدار زمین به دور خورشید بیضی شکل است و خورشید در یکی از کانون های بیضی قرار دارد بنابراین زمین در حین گردش به دور خورشید فاصله اش با خورشید کم و زیاد می شود. ممکن است  اینگونه تصور شود که بخاطر همین تغییر فاصله زمین گرم و سرد
می شود و فصل ها بوجود می آیند.  اما واقعیت غیر از این است ، در هنگام زمستان (در ابتدای ماه ژانویه یا ابتدای زمستان در نیمکره شمالی) زمین
به خورشید نزدیکتر است !!!

در نتیجه عامل اصلی به وجود آمدن فصول در کره زمین فاصله از خورشید نیست بلکه علت را باید در چیز دیگری جستجو کرد.

اختلاف فاصله زمین از خورشید در زمان های مختلف سال قابل توجه است. "در نزدیکترین موقعیت، فاصله زمین از خورشید 147 میلیون کیلومتر و در دورترین موقعیت 152 میلیون کیلومتر است". دو نکته جالب در این جمله وجود دارد: 1-  فاصله زمین از خورشید در طول سال 5 میلیون کیلومتر کم و زیاد می شود!!!. 2- وقتی زمین نزدیک ترین فاصله به خورشید را دارد (یعنی 147 میلیون کیلومتر) در نیمکره شمالی زمستان است و نه تابستان.

لذا عامل ایجاد فصل ها در روی زمین و یا سرد و گرم شدن زمین فاصله از خورشید نیست بلکه "بدلیل انحراف محور زمین (شکل 1) و در نتیجه تغییرات زاویه تابش خورشید است. هرچقدر زاویه تابش مایل تر باشد گرمای کمتری از خورشید به زمین می رسد و زمین سردتر خواهد بود (شکل 2)."

شکل 1- انحراف محور زمین

 

 

شکل 2- اگر نور مایل تر بتابد چون نور به سطح بیشتری پخش می شود بنابراین گرمای آن کمتر است.

 

محور زمین یک خط فرضی ست که قطب های شمال و جنوب را به هم وصل می کند. انحراف محور زمین حدود 5/23 درجه است و این انحراف و حرکت زمین به دور خورشید باعث تغییر فصل می شود (شکل 3).

 

جدول 1- فصول مختلف سال در نیمکره شمالی و جنوبی زمین

نیمکره شمالی

نیمکره جنوبی

ابتدای تابستان

ابتدای زمستان

ابتدای پاییز

ابتدای بهار

ابتدای زمستان

ابتدای تابستان

ابتدای بهار

ابتدای پاییز

 

وقتی نیمکره شمالی در اول زمستان بسر می برد نیمکره جنوبی اول تابستان را تجربه می کند (جدول 1). در این زمان قطب شمال اصلاً رو به خورشید نیست و هیچ نوری از خورشید دریافت نمی کند پس هم سرد است و هم اینکه در طول 24 ساعت فقط شب است!.  برعکس نیمکره جنوبی که در این زمان  در اول تابستان است گرمترین زمان خود را سپری می کند. در این زمان قطب جنوب کاملاً رو به آفتاب بوده پس هم گرمترین روزهای سال خود را سپری می کند و هم اینکه در طول 24 ساعت فقط روز است!.

 

 

 

 

شکل 3- انحراف محور زمین و گردش زمین بدور خورشید. ملاحه می شود که جهت انحراف محور زمین ثابت است و همین مسأله باعث می گردد که در زمان های مختلف سال، گاهی  نیمکره شمالی زمین به سمت خورشید متمایل گردد (سمت چپ شکل بالا) و گاهی نیمکره جنوبی (سمت راست شکل بالا).  

 

از این زمان به بعد (یعنی از اول زمستان نیمکره شمالی)، نیمکره شمالی کم کم به سمت خورشید رو می کند و نیمکره جنوبی که در اول تابستان قرار دارد کم کم از خورشید روبر می گرداند. سه ماه بعد نیمکره شمالی در اول بهار و نیمکره جنوبی در اول پاییز است. در این روز نیمکره شمالی و جنوبی وضعیت کاملاً یکسانی نسبت به خورشید دارند! مثلاً طول شبانه روز در تمام نقاط زمین مساوی است (هم در نیمکره شمالی و هم در نیمکره جنوبی و در تمام نقاط آنها از قطب گرفته تا استوا، 12 ساعت شب و 12 ساعت روز است). چنین حالتی در زمین فقط طی دو روز از سال وجود دارد: ابتدای پاییز و ابتدای بهار.

پس از این روز (اول بهار نیمکره شمالی)، نیمکره شمالی همچنان به آشتی کردن خود با خورشید ادامه می دهد یعنی بتدریج به خورشید رو می کند و خورشید هم قسمت های بیشتری از آن را روشن می کند تا جایی که نیمکره شمالی به اول تابستان برسد. در این زمان سطح نیمکره شمالی بیش از هر روز دیگری توسط خورشید روشن شده است.  برعکس این حالت، نیمکره جنوبی از ابتدای پاییز به سمت زمستان حرکت می کند و همچنان به قهر کردن خود با خورشید و رو برگرداندن از آن ادامه می دهد تا جایی که در اول زمستان کاملاً از خورشید رو بر گردانده و سطح آن کمتر از هر زمان دیگری توسط خورشید روشن می شود و به عبارتی کمترین بهره را از نور خورشید می برد.   

از دیگر نکاتی که در مورد فصل ها وجود دارد تغییر طول شبانه روز در فصل های مختلف است . در این مورد دو نکته حائز اهمیت است:

1-    در زمان های مختلف سال، مساحت روشن شده  نیمکره شمالی و جنوبی زمین توسط خورشید در حال تغییر است. طول روز یا شب در نیمکره شمالی و جنوبی را می توان از روی میزان سطح روشن شده از این نیمکره ها توسط خورشید حدس زد.  اینکه در اول تابستان بلندترین روز سال و در اول زمستان بلندترین شب سال می باشد بدین خاطر است که مثلاً وقتی در نیمکره شمالی اول تابستان است حداکثر قسمت روشن شده نیمکره شمالی در طول سال در همین روز است. در شکل 4 ملاحظه می شود بخش قرمز رنگ (یعنی بخش روشن شده توسط خورشید یا روز) بزرگتر از بخش آبی (بخش تاریک یا شب) است. چون بخش روشن شده وسعت بیشتری از بخش تاریک دارد پس طول روز بیشتر از طول شب است. در همین زمان نیمکره جنوبی در اول زمستان است (شکل 5) و از روی وسعت بخش آبی رنگ (بخش تاریک یا شب) نسبت به وسعت بخش قرمز رنگ (بخش روشن یا روز) می توان فهمید که طول شب از طول روز بیشتر است. در شکل های 6 و 7 نیز می توان برعکس حالت فوق یعنی طول روز و شب را به ترتیب در اول زمستان نیمکره شمالی و اول تابستان نیمکره جنوبی حدس زد.

شکل 4- اول تابستان در نیمکره شمالی که از روی بخش قرمز و آبی می توان به ترتیب طول روز و طول شب را حدس زد.

شکل 5- اول زمستان نیمکره جنوبی که از روی بخش قرمز و آبی می توان به ترتیب طول روز و طول شب را حدس زد.

 

شکل 6- اول زمستان نیمکره شمالی

 

شکل 7- اول تابستان نیمکره جنوبی

 

2- اختلاف طول شب و روز در عرضهای مختلف حغرافیایی متفاوت است یعنی هرچقدر از استوا به سمت قطبین حرکت کنیم اختلاف طول شب و روز در روزهای مختلف سال افزایش می یابد. مثلاً برای مناطقی که در روی خط استوا قرار دارند در تمام روزهای سال 12 ساعت شب و 12 ساعت روز است ولی هر چقدر از استوا دورتر شویم بین این دو تفاوت ایجاد می شود. مثلاً در کشور ما (عرض بیش از 30 درجه شمالی)،  در تابستان طول روز حدود 14 ساعت و شب حدود 10 ساعت است (4 ساعت اختلاف) که هرچقدر به قطب نزدیک تر شویم این اختلاف بازهم بیشتر می شود. در خود قطب 24 ساعت کامل روز است و شبی وجود ندارد.

از دیگر نکات مهم جایگاه خورشید در آسمان است. نقاطی از کره زمین که عرض جغرافیایی بیش از 5/23 درجه دارند (چه در نیمکره جنوبی و چه در نیمکره شمالی) هرگز و در هیچ روز سال خورشید را در وسط آسمان نخواهند دید (در کشور ما نیز چنین است و ما خورشید را هرگز در وسط آسمان نمی بینیم حتی در ظهر اول تیرماه بلکه ما خورشید را نزدیک به وسط آسمان می بینیم به عبارتی سایه شاخص قائم هرگز کاملاً ناپدید نمی شود).

می توان چند حالت مختلف را برای جایگاه خورشید در آسمان برای نقاط مختلف عرض های مختلف جغرافیایی ذکر کرد:

-     نقاطی از نیمکره شمالی که عرض جغرافیایی آنها بیش از 5/23 درجه است همیشه خورشید را در سمت جنوب آسمان خود خواهند دید. در زمستان مایل تر و در تابستان به وسط آسمان نزدیک تر است ولی هرگز خورشید به وسط اسمان نمی آید.

-     نقاطی از نیمکره شمالی که عرض جغرافیایی آنها دقیقاً 5/23 درجه است همیشه خورشید را در سمت جنوب آسمان خود خواهند دید. در زمستان مایل تر و در تابستان به وسط آسمان نزدیک تر است ولی در ظهر یک روز سال (روز اول تابستان آنها) خورشید دقیقاً در وسط آسمان است .

-     نقاطی از نیمکره جنوبی که عرض جغرافیایی آنها بیشتر از 5/23 درجه است همیشه خورشید را در سمت شمال آسمان خود خواهند دید. در زمستان مایل تر و در تابستان به وسط آسمان نزدیک تر است ولی هرگز خورشید به وسط آسمان نمی آید (در هیچ روز سال).

-     نقاطی از نیمکره جنوبی که عرض جغرافیایی آنها دقیقاً 5/23 درجه است همیشه خورشید را در سمت شمال آسمان خود خواهند دید. در زمستان مایل تر و در تابستان به وسط آسمان نزدیک تر است ولی در هنگام ظهر یک روز سال (روز اول تابستان آنها) خورشید دقیقاً به وسط آسمان می آید .

-     نقاطی از زمین که بین 5/23 درجه شمالی و 5/23 درجه جنوبی قرار می گیرند خورشید را هم می توانند در شمال آسمان خود و هم در جنوب آسمان خود مشاهده کنند. یعنی در برخی روزهای سال خورشید در شمال آسمان است سپس به وسط اسمان می آید و به سمت جنوب آسمان حرکت می کند و بعد از مدتی برگشته و به سمت وسط آسمان می آید و سپس به شمال آسمان میرود.  بنابراین خورشید در ظهر 2 روز از سال می تواند کاملاً در وسط آسمان قرار گیرد. اینکه این دو روز چه روزهایی هستند بستگی به این دارد که عرض آنها چقدر باشد. مثلاً خط استوا که یکی از نقاطی است که در محدوده عرض جغرافیایی بین 5/23 درجه شمالی و 5/23 درجه جنوبی  قرار می گیرد در ظهر دو روز از سال خورشید دقیقاً در وسط آسمان و کاملاً قائم است. این دو روز یکی روز اول بهار و یکی روز اول پاییز است (نه اول تیرماه !!!!!!!!). بنابراین در استوا گرمترین روزهای سال اول بهار و اول پاییز خواهد بود و برعکس در اول تابستان و نیز اول زمستان مایل ترین حالت خورشید را خواهند داشت. همینطور برای نقاط غیر از استوا که بین 5/23 درجه شمالی و 5/23 درجه جنوبی قرار دارند این دو روز با توجه به عرض جغرافیایی آنها می تواند یکی از روزهای فصل بهار  و یکی از روزهای فصل تابستان باشد مثلاً یکی از روزهای فروردین و یکی از روزهای شهریور.

 

 

 

                                                     

 

 



نوشته شده توسط یوسف در 1 / 2 / 1392





Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by yooseph This Template By

علمی تفریحی

منوی اصلی

سلام من یک انسانم مثله همه.من همیشه دوست داشتم که یک وبلاگ علمی داشتم که توش از تمام چیز ها صحبت می شد .البته من یه وبلاگ این شکلی یعنی وبلگ علمیرو پیدا کردم که خیلی به دردم خورد. اسم وبلاگ بود گروه علمی تحقیقاتی مریخ نورد.خلاصه من هم به تکاپو افتادمو این وبلاگو توی 92/1/8راه اندازی کردم ومطمین بودم که بازدیدش خیلی کم باشه ولی استقبال زیاد بود تا امروزیعنی92/12/1بالای 12000نفر اومدن بازدید ومن هم بیشتر از پیش علاقه مند شدم ومطالبو بردم بالا.تا حالا دیدین که یه وبلاگ144تا مطلب داشته باشه ولی این وبلگ داره.اگه یه مطلبی به دستتون افتاد که دیدین مطلب خوبیه حتما اونو به ایمیلم ارسال کنین تا با نام خودتون در این وبلاگ ثبت بشه ویه قدمی توی بالا بودن اطلاعات عمومی بزارین با تشکر ایمیل اینجانب:amirpooya@chmail.irحتما به داشتن یا نداشت فاصله وبزرگی حروف دقت کنین

دسته بندی
لینک دوستان
آرشیو مطالب
<-ArchiveTitle->
آخرین مطالب
آخرین محصولات
نویسندگان
لینک های روزانه
برچسب ها
دیگر موارد

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 664
بازدید کل : 20794
تعداد مطالب : 177
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1



امکانات جانبی
<-ShortDescription-> <-ProductPrice-> تومان

<-ProductPage->

<-PostTitle->
ن : <-PostAuthor-> ت : <-PostDate-> ز : <-PostTime-> | +

<-PostContent->

:: موضوعات مرتبط: <-CategoryName->،

:: برچسب‌ها: <-TagName->,
ادامه ی مطلب
.:: ::.


تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به علمی تفریحی مي باشد.